PEDER RASMUSSEN

Selv om formen er vigtig, så er det billedsiden, der betyder mest for mig. Mangfoldigheden af påtrængende figurationer har altid været mit påskud til at lave endnu en billedvase. Menneskefiguren er som regel det centrale i dekorationerne, ofte i kombination med ornamentale elementer eller involveret i forskellige aktiviteter. Mellemmenneskelige relationer og vores forhold til naturen er et par af mine genkommende temaer, men generelt er emnekredsen ret bred.


Den cirkulære eller ovale krukkeform anser jeg for at være helt perfekt som fortællemedium. Jeg betragter mine billedvaser som filmiske fortællinger - nærmest som en slags visuelle båndsløjfer. I mine billedfade benytter jeg mig af muligheden for at arrangere billeder med et mere fast og centralt fokus.


Jeg arbejder også en del med fritstående figurer, som ofte deler motivisk udgangspunkt med vaser og billedfade.
Hvad det tekniske angår, har jeg været meget igennem, som det ses af mit "Museum". Først var det lertøj - så stentøj, siden Raku. Fra først i først i halvfemserne har jeg hovedsageligt arbejdet med blankglaseret lertøj i relativt klassiske former. Senest har jeg eksperimenteret med Majolica, den klassiske italienske teknik, jeg mødte under mit studieophold i Italien først i halvfjerdserne.

English

I am working with leadglazed earthenware in relatively classical scapes. Allthough form is important to me, it is a multitudious amount of insisting figurations, that are my ever rumaging reason for starting off yet another vessel.
The last couple of years my decorations took a more realistic turn. The human figure returned to my decorations for the first time since the early eightties - mostly in combination with ornamental elements. Lately I have worked with small freestanding figures as well.

FILM - part 1:
http://www.youtube.com/watch?v=XXcNWV8kmaM&feature=related

FILM - part 2:
http://www.youtube.com/watch?v=u17BfEl4f0U&feature=related